Filmkrant
In Monster, winnaar van de Queer Palm en de prijs voor Beste Scenario in Cannes, toont Hirokazu Kore-eda hoe verschillende mensen dezelfde situatie ervaren en hoe iedereen daardoor het gevoel heeft dat niemand hen begrijpt. Daarmee daagt hij ook onze kijkhouding uit. Een brandend flatgebouw domineert het stadsbeeld waarmee Monster opent. Saori en haar puberzoon […]
Filmkrant
In Monster, winnaar van de Queer Palm en de prijs voor beste scenario in Cannes, laat Hirokazu Kore-eda zien hoe verschillende mensen dezelfde situatie ervaren en hoe dat voor ieder van hen resulteert in het gevoel dat niemand hen begrijpt. Door deze manier van vertellen, die doet denken aan de Kurosawa-klassieker Rashomon, daagt de film […]
NRC
Drama: ‘Monster’ is de eerste film van Kore-eda waarvoor hij niet zelf het scenario schreef. Maar het drama heeft dezelfde sensibiliteit als zijn eerdere parels ‘Shoplifters’ en ‘Broker’.
Trouw ★★★★
Recensie: ‘Monster’ is een delicaat drama over een Japanse schooljongen met een
geheim
de Volkskrant
‘Monster’ begint als thriller, maar verandert in aangrijpende coming-of-age – en dat verloopt niet zonder slag of stoot